Световната война за пласиране на меда е в разгара

Prices - honey from bees, beebread from bees and beeswax from bees.
Публикувай отговор
danubica
Мнения: 18
Регистриран на: Вто Авг 05, 2008 3:59 pm
Местоположение: Плевен

Световната война за пласиране на меда е в разгара

Мнение от danubica »

Петко Пурчев, Плевен
apis_danubica@abv.bg

Световната война за пласиране на меда е в разгара

Глобализацията значително изостри конкурентната борба за перспективни пазари по отношение на пласиране на меда, което предизвиква ред международни конфликти, участници в които станаха десетки страни – производителки, износителки и вносителки на пчелен мед. Спецификата на тези конфликти е, че те не превличат към своето внимание широката общественост. В определена степен това се обяснява с това, че световния пазар има работа с относително малки величини, какъвто е пчелния мед. Всяка година на този пазар постъпва около 400 000 тона пчелен мед (от 1 400 000 тона произвеждания в световен мащаб всяка година) на стойност около 1 000 000 000 USD. Независимо от това, напрежението на страстите на медените конфликти не отстъпват баталийте на по-големите хранителни пазари.
В края на 2001 година водещия вносител на пчелен мед – САЩ въвежда антидъмпингови мерки срещу доставчиците на мед от Китай и Аржентина за срок от 5 години. В крайна сметка, американските производители на мед получават временна пауза в борбата с чуждите конкуренти, а Китай и Аржентина, чийто съвкупен дял в световния износ на пчелен мед достига 40 %, са принудени да търсят поредни алтернативни пазари за пласиране на пчелен мед, а също така “обходни пътища” за запазване на позициите на американския пазар. По този начин започва внос на пчелен мед в САЩ чрез трети страни. Започва необявена война за търсене на нови пазари за меда.
През 2002 година главния “колективен” вносител на мед – Европейската общност въвежда ембарго за закупуване на китайски мед, чиято мотивация е, че неговото качество не отговаря на европейските стандарти. Ембаргото е отменено в средата на 2005 година, но вноса на китайски мед в Европа е съкратен няколко пъти. Ако в края на 90-те години вноса е представлявал 30 000 тона, то през 2007 година – 10 200 тона. Освен това, сега вече китайския мед се подлага на по-голям фитосанитарен контрол, в това число и за откриване на остатъчни количества на антибиотици и други ветеринарномедицински препарати.
През 2003 година са открити следи на антибиотици в аржентинския мед и това затруднява неговия износ в страните от Северна Америка и Европа през следващите две години.
От своя страна, Европейската общност през 2004 година въвежда забрана за внос на пчелен мед от САЩ, т.к. в тази страна отсъства необходимия (съгласно европейските норми) контрол за качеството на меда. Тази акция, за голямо съжаление има по-скоро символичен характер, имайки в предвид, че от 3 400 тона пчелен мед който се изнася от САЩ, в Европа се е внася едва 700 тона. Независимо от това, както посочват експертите в пчеларския бизнес, това е бил съществен удар по престижа на американското пчеларство.
През следваща 2005 година, по същата причина ЕС прекратява закупуването на мед от Бразилия и го възстановява едва през 2008 година.
Посочените акции срещу страните износителки довежда до разбалансирването на световния пазар в областта на пчелния мед, но не променя съотношението на силите между основните негови участници. Развитите страни, както и преди са принудени да задоволяват своите пазари за сметка на вноса, като с всяка измината година този процес се засилва. САЩ, например осигурява необходимостта от пчелен мед за сметка на собственото си производство едва само на 40 %, Германия – на 20 %, Англия – 10 %, Япония – 5 %, Холандия – 1 %. За страните от ЕС този показател съставлява около 50 %.
Русия до скоро беше далеч от световните медени конфликти, по тази причина, че самата тя практически напълно се задоволява от собствено производство. Износа на руски мед представлява едва 133 тона, а неговия внос (по неофициални данни) с няколко тона превишава износа. Това са доста скромни показатели за такава голяма “медена държава” като Русия където износа на мед има много стари традиции в Европа. Независимо от тази статистика, Русия е въвлечена в американско-китайския меден конфликт, без да подозира за това.
В средата на 2007 година САЩ въвеждат поредни допълнителни ограничения относно вноса на мед от Китай, който “нанася материален ущърб на американската пчеларска индустрия” и “който се внася на несправедливи цени”. Комисията за международна търговия е взела решение за продължаване за срок от 5 години – до август 2012 година антидъпингови мерки по отношение на повечето от 20 китайски компании занимаващи се с реализацията пчелен мед. За повечето от тях, митото е достигнало до 212 %. В продължение на няколко години тези компании значително са занижавали стойността на своя мед, съответно и митото. Две компании, WQT и Haoliluck са се заели с износ в САЩ на “меден сироп” – смес, в чието съдържание ужким е било под 50 %, което автоматически извежда този продукт от антидъпинговите санкции. През 2007 година е било изнесено повече от 6 000 тона. Властите на САЩ обръщат внимание на този факт, и естествено възниква сериозно основание да се усъмнят, че под марката “сироп” с атрактивната цена даже за самия Китай от 0.50 USD/kg може да бъде наистина пчелен мед!
Митническите власти на САЩ не разполагат с техническа възможност за определяне на процентното съдържание на меда в подобни “сиропи”. Също така, никой не е в състояние да определи реалната страна на произхода на подобни марки пчелни медове, които се посочват понякога за монголски, руски и т.н. За тази цел е необходимо много голямо количество образци от всички континенти, от всички страни в които се произвежда пчелен мед. Подобни “каталози” или някакви колекции никъде в света, за голямо съжаление, не се правят! През 2007 година в американската преса се появява съобщение за възможното участие на Русия, а също и други (преди всичко азиатски) страни в незаконни доставки на китайски мед в САЩ заобикаляйки антидъмпиговите бариери.
Списанието на Американската асоциация на производителите на пчелен мед [American Honey Producers Association - AHPA] публикува информация за износ на пчелен мед от Русия и Монголия в САЩ. В публикацията се посочва, че меда от двете страни, виждате ли, първоначално се транспортира по суша в северните провинции на Китай, след това на шлепове в южнокорейския град Пусан, и най-накрая на кораби в САЩ. Монголския износител много бързо отхвърли тези обвинения, като категорично заяви, че това “е чисто монголски продукт”.
Ръководството на AHPA съобщи наскоро за своето намерение да проведе в най-близко време антидъмпигови разследвания в Комисията по международна търговия на САЩ за вероятното роля на Русия и Монголия в доставки на китайски мед. За подобно участие на руски фирми в операциите по транзит на китайски мед се обсъждаше и на страниците на American Bee Journal, а също в електронните медии на САЩ. Съгласно официалните данни на Министерството на селското стопанство на САЩ, вноса на мед от Русия през 2007 година е бил 4156 тона, а за 2008 година – 3820 тона. Министерството на селското стопанство и Федералната митническа служба на Руската Федерация след това заяви, че “те нямат никакво отношение към нелегалния внос на мед в САЩ”. Скоро след това се оказа, че единствения износител от Приморския край (район граничещ с Китай) е фирма “Нефелон” ООО, която освен с другите дежурни дейности между другото се занимава и с “развитие на пчеларството”.
Както посочва Федералната служба за държавна статистика на Русия аферата “Неферлон” принуждава по-големите пчелари за пореден път да се замислят за ситуацията в която се развива международната търговия с пчелен мед и за самата сигурност относно наличната информация в тази област. Кръгът от 20 страни, основни купувачи на китайския мед се затваря, и се оказва, че две от тях са Виетнам и ЮАР. В тези две страни през 2007 година е било изнесено 303 и 192 тона пчелен мед. Оказва се, че цялостното проникване в схемата на мошеническите операции на световния пазар е възможно едва с колективни усилия на страните жертви на подобни машинации! А за сега, американските специалисти перманентно водят дебати в пресата за възможното съучастие на Русия към незаконните доставки на китайски мед в САЩ, без да се обръщат към руските си колеги със съответните въпроси …
И така, резкия скок на цените на хранителните продукти все повече и повече се засилва, и то с всеки изминат месец! За първи път, от миналата 2008 година започва да се забелязва дефицит на този продукт. Медните запаси от 2007 година навсякъде вече са се изчерпили. Миналата, както и предходната година, както на всички ни е известно са неблагоприятни за пчеларството в повечето “медени държави”, в това число и в самата САЩ, където бяха получени най-ниските за последните няколко десетилетия добиви на пчелен мед. Ниски добиви се отбелязват и в Русия, Франция, Италия, Испания, Румъния ….. Ако сериозно вземем под внимание природните катаклизми, няма никакви основания да предполагаме, че близките години ще бъдат по-добри за пчеларството. Напротив! В Европа все повече хора се отказват да се занимават с пчеларство като основен или допълнителен поминък. Мрачна е хрониката за тоталните загуби на големи пчелини както в Америка, така и в Европа, за развиващия си е “колапс на пчелни семейства”, за голямата смъртност от различни заболявания и неблагоприятни фактори в страните от ЕС, за скромния медосбор в Аржентина и Уругвай. Съществено намаляване на пчелен мед се отбелязва и в Китай! Големите производители на пчелен мед в Китай предсказват за започващото се повишаване на цените и съкращаване на износа, което в голяма степен се дължи на повишаващия се стандарт в тази огромна страна. Повечето големи световни предприятия вече започват да изпитват все по-големи трудности в закупуването на едро на този продукт. Естествено, цената (както на едро така и на дребно) на този природен продукт при тези условия не може да бъде постоянно ниска.
България, като страна със своето скромно производство на пчелен мед, около 7 000 тона годишно (т.е. 0.5 % от световното производство) и нищожния износ, не по-вече от 5 000 тона (т.е. около 1.2 % от световното производство) по никакъв начин не може да оказва някакво влияние на международния пазар в тази област. Независимо от това, имайки в предвид уникалните природни дадености на страната (в повечето случаи), екологичното състояния на територията, неповторимото разнообразие от медоносна растителност, някои видове пчелен мед могат да се продават на доста атрактивна цена, даже за европейския стандарт изхождайки от неговия еколого-географски произход и начин на добиване. Да, количеството на този мед никога не може да бъде в големи количества, а това не е задължително, но неговата крайна цена винаги ще бъде привлекателна за неговия производител защото подобен мед трябва винаги да се продава от самия него!
И така драги пчеларю, каквото е било е било, както се казва в една много стара славянска поговорка, а от ден днешен пазара на меда в световен мащаб, а също така и в България започна да се променя, искат ли го някои или не, но това си е техен проблем, евтините природни продукти бяха до тук и те се изчерпиха!
dimitarbonev
Мнения: 1741
Регистриран на: Пет Ное 03, 2006 2:59 pm
Местоположение: Пловдив
Обратна връзка:

Re: Световната война за пласиране на меда е в разгара

Мнение от dimitarbonev »

Браво. Отлична статия. Нещо достойно да се противопостави на Анализите на Булмед в Пчела и Кошер. Прогнози които са реални и са продиктувани от реалната обстановка на световния пазар на меда и високото качество на българскит пчелни медове, а не като господата от Булнемед дето Вещаят сриване на цените, защото евтините вносни медове, щели да конкурират българския. Бля бля. Те и сега внасят на цени дето са с лев и повече по-високи от това което предлагат на българския производител. Само че мза разлика от щатите нашата държава или по-точно управляващите не ги е еня за българина въобще. Те гледат да се налапат колкото могат и след тях потоп. Да ама на този свят всичко се връща. А някъде и с лихвите.
Това, което човек сам си направи, никой друг не може да му го направи.
http://donboneti.mylivepage.ru/
Публикувай отговор

Обратно към “Цени / Prices”